Alles wat je moet weten over BCAA's

11 - 04 - 2018

Je hebt er zeker ooit al eens van gehoord: de BCAA's. Wat zijn dit nu juist? En wat doen ze in het lichaam? Laten we even proberen dit voor jullie wat duidelijker te maken in deze blog.

Aminozuren, bouwstenen van het leven

Elk weefsel in het menselijk lichaam is opgebouwd uit 20 aminozuren. Deze aminozuren kunnen onderling met elkaar verbinden en vormen zo peptides. Maar ook deze peptides binden op hun beurt aan elkaar en vormen samen een eiwit. Het lichaam is zo goed als volledig opgebouwd uit deze eiwitten. Spieren, botten, huid, haar, … Alles bestaat uit eiwitten. Je kan dus echt wel zeggen dat aminozuren de bouwstenen van het leven zijn.

We kijken nu even meer in detail naar deze aminozuren. 12 van de 20 kunnen we zelf aanmaken in het lichaam. De andere 8 moeten we uit onze voeding halen. Deze heten de essentiële aminozuren. Variatie in ons voedingspatroon garandeert dat we deze belangrijke molecules in voldoende hoeveelheden opnemen.

Leucine, isoleucine en valine 

We halen er even 3 van de 8 essentiële aminozuren specifiek uit: valine, isoleucine en leucine. Deze heten de "vertakte keten aminozuren" of in het Engels "branched chain amino acids". De afkorting hiervan vormt dus de term BCAA. 35% van ons spierweefsel bestaat uit deze 3 aminozuren.  

Door te sporten zakken je energiereserves. Wanneer deze niet snel genoeg terug worden aangevuld, kan je lichaam gebruik maken van de BCAA's als energiebron.  

Je kan je dus wel inbeelden dat je lichaam bij spierschade een grote nood heeft aan BCAA's. Ze hebben dan ook een stimulerend effect op de eiwitsynthese. Je lichaam zal sneller herstellen en de spierschade zal afnemen. 

Bronnen van BCAA 

Maar waar haal je die BCAA nu juist? Eiwitrijke voeding zoals rundsvlees, bonen, kikkererwten en noten bevatten van nature hogere gehaltes aan leucine. Maar helemaal gemakkelijk is het gebruik van een eiwitshake na de inspanning. Je beste optie hiervoor zijn wei eiwitten. Deze zijn rijk aan BCAA's en worden daarenboven nog eens heel snel opgenomen.  

Je kan hierin zelfs nog verder gaan. Door BCAA's in aminozuurvorm extra in te nemen bij je eiwitdrank geef je deze een enorme boost in herstelvermogen. Dit kan je doen onder de vorm van capsules, een op te lossen poeder, of als vloeistof. Hou rekening met een 3 tot 5 gram van deze aminozuren per dosis / per keer. 

 

Herstel je moeilijk na de inspanning? Of ben je heel diep geweest en wil je geen dagen met spierpijn rondlopen? Geef dan zeker de BCAA's eens een kans, je zal versteld staan van hun capaciteiten!