Cafeïne, wat doet het voor je?

15 - 05 - 2018

Je vindt het in je dagelijkse kopje koffie, velen gebruiken het tijdens het sporten en sommige functioneren zelfs moeilijk zonder. Wat is cafeïne eigenlijk en vooral: wat doet het met je lichaam? Laten we eerst eens een wetenschappelijke kijk nemen op deze bekende stof!

De wetenschap

Cafeïne behoort tot de groep van de alkaloïden. Andere bekende stoffen in deze categorie zijn morfine, cocaïne, efedrine, … Dit type molecule heeft meestal een sterke fysiologische of farmacologische werking op het menselijke lichaam. Van origine worden ze meestal aangemaakt door planten, waar het fungeert als een beschermmechanisme: de planten worden hierdoor namelijk giftig voor dieren of insecten.

Cafeïne wordt aangemaakt in de koffieboon, theeblaadjes en in de minder gekende guaranabes. Zelfs onze favoriete cacaoboon bevat cafeïne. Tegenwoordig kan de molecule ook synthetisch aangemaakt worden. Het is een wit poeder dat heel bitter smaakt.

De halfwaardetijd van cafeïne bedraagt ongeveer 5 uur. Praktisch gezien wil dit zeggen dat na het drinken van je kop koffie 's ochtends, je na de middag nog steeds de helft van die hoeveelheid cafeïne in je lichaam aanwezig hebt.

De effecten

Cafeïne vermindert de vermoeidheid. Vandaar dat we 's ochtends allemaal massaal sloten koffie drinken om doorheen de dag te raken. Het verbetert echter ook de reactietijd, concentratie en coördinatie. Cafeïne verhoogt ook je basaal metabolisme. Dit is de energie die je lichaam verbruikt door gewoon te "bestaan", je energieverbruik in rust dus. Daarom is cafeïne ook een van de weinige stoffen die je echt kan helpen kilo's verliezen. Maak je echter geen illusies: de extra energie die je verbruikt door cafeïne in te nemen wordt geschat op maximaal 200 kcal per dag! Dat betekent dat je 1 kg vet kan verliezen op ongeveer 40 dagen tijd. Belangrijk hierbij is dat je natuurlijk die 200 kcal niet compenseert met een extra koekje bij al die koffie natuurlijk.

Dosis?

Er zijn al honderden ondezoeken gebeurd naar de ideale dosis cafeïne voor sporters. En elke studie geeft een ander resultaat, variërend tussen de 3 mg tot zelfs 9 mg cafeïne per kilogram lichaamsgewicht. Wat deze waarden altijd vergeten te vermelden is de persoonlijke ervaring. Wat ben je met een ideale dosis van 450 mg cafeïne als je er hypernerveus van wordt en er mischien zelfs hartkloppingen van krijgt? Zelf zijn we bij Sanas in ieder geval geen fan van torenhoge doses cafeïne.

Cafeïne shots

In onze Energy categorie hebben we 2 producten die een guarana extract bevatten. Dit is een natuurlijke vorm van cafeïne afkomstig van de Guarana bes (Paullinia cupana Kunth.) die vooral in Zuid-Amerika geteeld wordt. De plant bevat meer cafeïne dan de koffieboon, maar deze molecule wordt iets trager vrijgegeven dan bij het drinken van koffie. Hierdoor heb je een lagere kans op een gejaagd gevoel of hartkloppingen.

Guaranol Mega Forte bevat 160 mg cafeïne. Dit komt overeen met 3 kopjes koffie. Voor de meesten onder ons geeft dit al een aanzienlijk effect om er helemaal tegenaan te kunnen gaan! Guaramint is dan anderzijds weer ideaal voor personen die geen koffie drinken en gevoelig zijn aan cafeïne. Het bevat 80 mg cafeïne en zal hen al de nodige boost geven. Guaramint kan ook gebruikt worden om bij langere duursporten nog eens bij te tanken.

Beide shots bevatten maar liefst 500 mg taurine. In combinatie met de cafeïne zorgt dit voor een extra focus. Vooral het iets lager gedoseerde Guaramint is daardoor ideaal voor een student die wel wat extra kan gebruiken om door die laatste hoofdstukken heen te kunnen.

Dus: kan je wel een extra energieboost gebruiken? Weet dan dat er naast jouw kopje koffie ook andere mogelijkheden bestaan die je kunnen helpen om jouw doelen te bereiken!