MCT vetzuren: hype of wetenschap?

28 - 03 - 2019

Het gebruik van kokosvet is al enkele jaren aan een opmars bezig in onze keukens. Maar zo nu en dan hoor je tegengestelde berichten. Is het nu gezond of niet? 

Kokosvet

De meeste plantaardige vetsoorten worden als gezond beschouwd. Dit omdat ze vooral onverzadigde vetzuren bevatten. Je kan dit makkelijk herkennen aan hun toestand bij kamertemperatuur. Ze zijn namelijk vloeibare oliën. Kokosvet is vast bij kamertemperatuur. Het is dan ook de uitzondering die de regel bevestigt. Het bevat namelijk 85% verzadigde vetzuren, wat een stuk meer is dan de meeste andere plantaardige vetten. Maar waarom wordt het dan als zo “gezond” beschouwd?

Middle Chain Triglycerides

De goede naam van kokosvet heeft het te danken aan het type verzadigde vetzuren. Het zijn namelijk voor 70% MCT vetten of middenlange keten vetzuren. Deze kunnen onmiddellijk door de lever worden omgezet in snelle energie waardoor ze niet als vetreserve worden opgeslaan.

Ketogene diëten

MCT vetzuren kunnen makkelijker omgezet worden in ketonen dan andere vetzuren. Voor personen die een ketogeen dieet volgen, kan MCT vet er dus voor zorgen dat je langer in de vetverbrandende ketogene zone blijft zitten.

Dosering

Hoeveel MCT olie kan je per dag gebruiken? Wel, best niet te veel. Begin met een halve eetlepel per keer en kijk hoe je lichaam er op reageert. Sommigen onder ons kunnen maar kleine hoeveelheden aan. Indien je deze overschrijdt, heb je mogelijks last van misselijkheid of diarree. Dosering is dus heel belangrijk. Het innemen van MCT samen met een maaltijd zal al veel ongemakken oplossen. Indien een halve eetlepel geen probleem is kan je dit gaan opdrijven. Maar meer dan 1 eetlepel per dosering heeft weinig zin. Je kan het ook gebruiken op salades of bij vinaigrettes, of zelfs om iets mee te bakken. Hou wel rekening met een lager rookpunt dan bijvoorbeeld olijflolie. Je kan MCT olie dus niet zo hoog in temperatuur brengen (ongeveer 160°C).